"Vive Moribus Praeteritis Loquere Verbis Praesentibus"
– "Żyj według starych obyczajów, mów językiem świata współczesnego"
Informacje ogólne
Szkoły imienia Władysława Kopalińskiego realizują kształcenie dwujęzyczne - większość przedmiotów prowadzona jest zarówno w języku polskim jak i angielskim. Są nimi (w zależności od typu szkoły):
- edukacja wczesnoszkolna,
- przyroda,
- plastyka,
- muzyka,
- geografia,
- matematyka,
- biologia,
- chemia,
- historia,
- wiedza o społeczeństwie,
- podstawy przedsiębiorczości,
- wiedza o kulturze.
W ramach lekcji języka polskiego we fragmentach czytane są w oryginale utwory Dickensa, Szekspira, Orwella, Conrada, Byrona oraz angielskie wersje powieści autorów takich jak Camus czy de Saint- Exupery. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli posiadających wykształcenie kierunkowe, którzy biegle posługują się językiem angielskim. Bardzo często mają oni doświadczenie w pracy pedagogicznej również za granicą, które wykorzystują przy wdrażaniu dwujęzyczności oraz przy organizowaniu różnorakich przedsięwzięć mających na celu popularyzowanie języka i kultury krajów anglosaskich.
Jak „działa” dwujęzyczność?
-czyli o różnych sposobach realizacji nauczania w dwu językach jednocześnie.
Szkoła Podstawowa
Nauczanie języka angielskiego odbywa się w wymiarze sześciu godzin tygodniowo; jedna z nich prowadzona jest przez native speakera, a jej treść koreluje z tematyką zajęć prowadzonych przez nauczyciela - anglistę. Ponadto język angielski obecny jest podczas większości prowadzonych w Szkole lekcji.
- Lekcje pozwalają uczniom utrwalić zdobytą już wiedzę i umiejętności oraz pozyskać nowe,
- W czasie lekcji przeprowadzane są krótkie „powtórki” zdobytych wiadomości prowadzone w języku angielskim,
- Na sprawdzianach z poszczególnych partii materiału pojawia się oddzielnie oceniana „część angielska” odwołująca się do zakresu materiału utrwalonego w tym języku przy realizacji danego działu, rozdziału, itp.
- Prezentacje i referaty przygotowywane przez uczniów realizowane są dwujęzycznie lub wyłącznie w języku angielskim,
- Lekcje wzbogacone są o multimedia i filmy lub ich fragmenty w języku angielskim,
- Szkoła przygotowuje do wszystkich typów egzaminów Cambridge. Współpraca z International House pozwala na organizowanie ich „na miejscu”, gdy zebrana zostaje odpowiednia liczba chętnych. Współpraca ta owocuje również obniżonymi kosztami egzaminów,
- Szkoła uczestniczy i zachęca uczniów do partycypowania w różnego rodzaju projektach międzynarodowych (Enter Your Future). Zapraszamy na lekcje i spotkania cudzoziemców, aby przybliżyli naszym uczniom reprezentowaną przez siebie różnorodność kulturową. Za każdym razem goście są pod dużym wrażeniem umiejętności językowych uczniów „Kopalińskiego”.
- Należy pamiętać, iż zgodnie z prawem oświatowym nie każdy temat czy zakres materiału może być realizowany dwujęzycznie. O sposobach realizacji materiału decyduje nauczyciel prowadzący dany przedmiot.
Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące
Nauczanie języka angielskiego realizowane jest w wymiarze sześciu godzin tygodniowo w Gimnazjum oraz dziesięciu (kl. I), i dziewięciu (kl. II, III) w Liceum. W ramach tych godzin realizowane są zajęcia z kulturoznawstwa krajów anglosaskich oraz zajęcia z native speakerem, których treść koreluje z tematyką prowadzoną przez nauczyciela - anglistę. Ponadto język angielski obecny jest podczas większości prowadzonych w Szkole lekcji.
- Lekcje pozwalają uczniom utrwalić zdobytą już wiedzę i umiejętności oraz pozyskać nowe,
- Na sprawdzianach z poszczególnych partii materiału pojawia się oddzielnie oceniana „część angielska” odwołująca się do zakresu materiału utrwalonego w tym języku przy realizacji danego działu, rozdziału, itp.
- Prezentacje i referaty przygotowywane przez uczniów realizowane są dwujęzycznie lub wyłącznie w języku angielskim. W tym języku realizowane są również gimnazjalne projekty edukacyjne, jeśli pozwala na to temat przedsięwzięcia.
- Lekcje wzbogacone są o multimedia i filmy lub ich fragmenty w języku angielskim. W starszych klasach uczniowie oglądają i recenzują filmy w oryginalnych wersjach językowych, czytają zagraniczne artykuły z zagranicznych czasopism i prasy fachowej, słuchają i tłumaczą teksty piosenek, itp.
- Wszyscy uczniowie naszego Gimnazjum chętnie (nawet, jeśli nie jest to dla nich obowiązkowe) przystępują do egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Średni wynik w każdej sesji wynosi ok. 100%.
- Szkoła przygotowuje do wszystkich typów egzaminów Cambridge. Współpraca z International House pozwala na organizowanie ich „na miejscu”, gdy zebrana zostaje odpowiednia liczba chętnych. Współpraca ta owocuje również obniżonymi kosztami egzaminów. W każdej sesji nasi uczniowie z sukcesami przystępują do egzaminów FCE, CAE oraz CPE.
- W ramach zajęć podstaw przedsiębiorczości licealiści przygotowywani są do egzaminów Business English.
- Uczniowie Liceum przygotowywani są i z sukcesami zdają tzw. maturę dwujęzyczną z języka angielskiego- egzamin o poziomie porównywalnym z egzaminem CAE. Pozwala ona zarówno na udział w rekrutacji na uczelnie zagraniczne, które nasi abiturienci często wybierają, jak i na sukces w rekrutacji na najlepsze uczelnie w kraju, gdyż punkty z tego egzaminu są zazwyczaj bardzo korzystnie przez te uczelnie przeliczane.
- Przygotowania do tzw. matury dwujęzycznej obejmują również treści poszczególnych przedmiotów prowadzonych dwujęzycznie. Uczniowie „Kopalińskiego” mogą w ramach egzaminu organizowanego przez CKE zdawać także biologię, historię, geografię, matematykę i inne przedmioty w języku angielskim. Wysokie wyniki tych egzaminów również ułatwiają starania o indeks.
- Uczniowie Gimnazjum przygotowywani są i z sukcesami przystępują do Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Angielskiego. Corocznie zdobywane tytuły LAURETA i FINALISTY ułatwiają im starania o miejsce w najlepszych szkołach średnich w kraju.
- Wpisany już w tradycję „Kopalińskiego” Szkolny Koncert Talentów pozwala m. in. śpiewającym w języku Beatlesów „pokazać się” społeczności szkolnej, Nierzadko prezentują oni własne kompozycje. Równie chętnie sięgają po covery bardziej znanych artystów.
- Doskonałym „źródłem żywego języka” są wymiany międzynarodowe. Jeszcze zanim uczniowie wyjadą do swoich „hostów”, prowadzą z nimi korespondencję, zapoznając się z rodzinami, u których spędzą tydzień. Podczas pobytu posługują się wyłącznie językiem angielskim. Po powrocie najczęściej kontynuują znajomości przy pomocy choćby portali społecznościowych.
- Szkoła uczestniczy i zachęca uczniów do partycypowania w różnego rodzaju projektach międzynarodowych (Enter Your Future, PenFriends). Zapraszamy na lekcje i spotkania cudzoziemców, aby przybliżyli naszym uczniom reprezentowaną przez siebie różnorodność kulturową. Za każdym razem goście są pod dużym wrażeniem umiejętności językowych uczniów „Kopalińskiego”.